Arbeidstijdenbesluit vervoer: handhaving uitgesteld!

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft besloten de handhaving van de nieuwe regels van het Arbeidstijdenbesluit vervoer uit te stellen. Hier past een uitroepteken achter. Het blijkt voor vele betrokkenen onmogelijk de per 1 januari 2017 van kracht geworden regels in een werkbare situatie aan boordin te passen. Koninklijke BLN Schuttevaer is er door overleg in geslaagd om  de handhaving, die per 1 juli zou beginnen, uit te laten stellen.

Op de site van BLN Schuttevaer is te lezen dat een van de redenen voor het uitstel is dat andere lidstaten nog niet zo ver zijn dat zij de betreffende Richtlijn van de EU kunnen implementeren. Dat was al langer bekend, want de Europese Commissie was in februari jl. al een inbreukprocedure tegen Duitsland begonnen. Dat kan de Commissie doen als een lidstaat zich niet houdt aan de verplichting om een Richtlijn tijdig in wetgeving om te zetten. Nederland was (zoals wel vaker) het braafste kind van de klas en had dat als enige lidstaat wel gedaan, met als gevolg dat alleen voor het Nederlandse grondgebied de strengere regels golden per 1 januari. 48 uur voor het passeren van de grens en het binnenvaren van Nederlandse wateren zou een werkgever/schipper de registratie volgens de nieuwe, verscherpte eisen moeten gaan bijhouden.

Wellicht heeft het uitstel ook iets te maken met de vraag hoe op de nieuwe eisen gecontroleerd zou moeten worden, gezien immers het niet uniform toepassen van de regels in het vaargebied van de Rijn. Er ontstaat een lappendeken aan registratieverplichtingen. Een matroos die in een jaar op een aantal schepen vaart, moet van de rust- of vaartijd gedurende al die vaarperioden gedurende 52 weken een afschrift bij zich hebben, waarbij alleen de vaartijd in Nederland relevant is. Hoe moet een werkgever of schipper dat (steeds) controleren? Hoe moet het Ministerie dat controleren?  

Uitstel betekent niet dat het Ministerie helemaal geen controles zal uitvoeren. Aangenomen mag worden dat zij wel op de oude regels wil controleren, de voorlichting wil voortzetten en dat zij bij overtreding van de oude regels handhavend zal willen optreden.

Uitstel is geen afstel, zo luidt het spreekwoord. Wij wachten even af wanneer er nieuws komt. Intussen doen ondernemers er wel verstandig aan zich goed te oriënteren op de inhoud en gevolgen van de Richtlijn en het gewijzigde Arbeidstijdenbesluit vervoer.

 

Over de auteur

frits bienfait

FRITS BIENFAIT

Advocaat / partner

Adresgegevens

Kantooradres: 
Rivium Westlaan 46
2909 LD  Capelle aan den IJssel

Postadres: 
Postbus 4043
3006 AA  Rotterdam

+31 (0)10 - 288 8800
+31 (0)10 - 288 8828
mail@damkru.nl

KvK-nummer: 24466931
BTW-nummer: NL 005202280B01

 

Overige gegevens en route

Het kantoor ligt in het bedrijvenpark Rivium (naast de van Brienenoordbrug) te Capelle aan den IJssel. U kunt bij ons op onze eigen parkeerplaats parkeren. 

Routebeschrijving:

Routebeschrijving vanaf Utrecht
Routebeschrijving vanaf Zoetermeer
Routebeschrijving vanaf Breda
Per openbaar vervoer

Downloads

Nieuwsbrief

Stelt u gratis en vrijblijvend algemeen juridisch advies op prijs? Laat hier uw e-mailadres achter en ontvang de periodieke Van Dam & Kruidenier nieuwsbrief: 

Ongeldige invoer